Załącznik do
Zarządzenia Dyr. Szkoły
z dnia 6 lutego 2024 r.
w/s wdrożenia
Standardów Ochrony Dzieci
Regulamin Ochrony Dzieci
w
Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
(opracowany na podstawie Standardów Ochrony Dzieci)
Podstawy prawne działań w obszarze
ochrony dzieci przed krzywdzeniem
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników ZSO jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik ZSO traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik ZSO, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§ 1.
„jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, mienia, naruszające jej godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę, oraz mające na celu uzyskanie kontroli w zakresie nabywania i korzystania z posiadanych przez tę osobę zasobów ekonomicznych..
Zgodnie z powyższym Przemocą domową będą działania lub zaniechania:
a) narażające osobę doznającą przemocy na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
b) naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
c) powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
d) ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
e) istotnie działania naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
a) Dobrostan fizyczny to zdolność do poprawy funkcjonowania organizmu dzięki zdrowemu trybowi życia i regularnej aktywności. Zdrowie i kondycja fizyczna należą do fundamentów dobrostanu psychicznego
b) Dobrostan psychiczny to odczucie wynikające ze spełnienia i z satysfakcji z życia oraz z niskiego poziomu stresu. Opisywany jest w sześciu następujących dymensjach: samoakceptacja, osobisty rozwój, cel w życiu, panowanie nad otoczeniem, autonomia, pozytywne relacje z innymi.
e) Na dobrostan społeczny składają się: bezpieczeństwo socjalne, życie rodzinne, relacje społeczne (sukces prywatny) oraz osiągnięcia i poważanie (sukces
publiczny).
f) Dobrostan kulturowy to możliwość twórczego korzystania z dóbr cywilizacji, oświaty i kultury.
Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§ 2.
( nauczyciele )podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywują ich do szukania dla siebie pomocy.
Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 3.
1. W przypadku podjęcia przez pracownika ZSO podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania uzyskanej informacji (do wyboru) wychowawcy, pedagogowi, psychologowi, dyrektorowi placówki.
2. Formy krzywdzenia dzieci określa Załącznik nr 5
3. W ZSO dodatkowo opracowane są Schematy Interwencji:
a) Schematy Interwencji w sytuacji krzywdzenia dzieci przez osoby trzecie nie zatrudnione w placówce (Załącznik Nr 9 )
b) Schematy Interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią (Załacznik Nr 10),
c)Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna (Załącznik Nr 11)
§ 4.
a) podjęcia przez ZSO działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
b) wsparcia, jakie ZSO zaoferuje dziecku;
c) skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§ 5
§ 6
§ 7
Załącznik Nr 6
Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§ 8
§ 9
§ 10
Rozdział V
Zasady dostępu dzieci do Internetu
§ 11.
§ 12.
Rozdział VI
Monitoring stosowania Regulaminu Ochrony Dzieci
§ 13
Rozdział VII
Przepisy końcowe
§ 14
Załączniki
do
Regulaminu Ochrony Dzieci
Załącznik Nr 1
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu i mediów elektronicznych w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy
Załącznik Nr 2
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Ogólne zasady ochrony uczniów przed krzywdzeniem w Internecie
Ochrona dzieci przed krzywdzeniem w Internecie jest ważnym aspektem dbania o ich bezpieczeństwo zarówno w ZSO, jak i poza nią. Oto zasady, które ZSO przyjmuje w celu ochrony uczniów przed przemocą online:
Edukacja cyfrowa:
W programie nauczania wprowadzone są zajęcia edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa online, z naciskiem na świadome i odpowiedzialne korzystanie z Internetu.
Polityka akceptowalnego użytkowania:
Nauczyciel określa wyraźne zasady dotyczące korzystania z urządzeń i zasobów internetowych w ZSO oraz wyraźnie zakazuje nieodpowiednich zachowań online.
Filtracja treści:
Zainstalowane są odpowiednie narzędzia do filtrowania treści, aby blokować dostęp do stron internetowych zawierających nieodpowiednie lub przemocowe treści.
Bezpieczne konta i profile:
Nauczyciele zachęcają uczniów do korzystania z bezpiecznych i prywatnych kont w sieci, a także do dbania o silne i unikalne hasła.
Monitorowanie aktywności:
Śledzona jest przez nauczycieli aktywność uczniów podczas korzystania z Internetu w ramach szkolnych zasobów, aby zapewnić im bezpieczeństwo i zminimalizować ryzyko przemocy online.
Zgłaszanie incydentów:
Zapewniona jest uczniom możliwość anonimowego zgłaszania przypadków przemocy online lub innych zagrożeń.
Współpraca z rodzicami:
Rodzice informowani są o zasadach dotyczących bezpieczeństwa online w ZSO i zachęcani do współpracy w monitorowaniu aktywności swoich dzieci w Internecie.
Działania edukacyjne:
W placówkach wchodzących w skład ZSO organizowane są spotkania lub warsztaty dla rodziców na temat bezpieczeństwa online, aby zwiększyć ich świadomość na ten temat i zachęcić ich do aktywnego uczestnictwa w ochronie dzieci w Internecie.
Sankcje i edukacja:
W placówkach określone są sankcje w przypadku naruszeń zasad bezpieczeństwa online, ale równocześnie promowana jest edukacja i rozmowy, aby pomóc uczniom zrozumieć konsekwencje swoich działań.
Monitoring i ocena:
Regularnie monitorowana jest efektywność zastosowanych środków ochrony przed przemocą online i w miarę potrzeb dostosowane są do zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa.
Przeciwdziałanie cyberprzemocy:
Nauczyciele podejmują natychmiastowe działania w sytuacjach wykrycia przypadków cyberprzemocy wobec uczniów. Wspierane są ofiary oraz podejmowane kroki w celu zakończenia przemocy.
Partnerska współpraca:
ZSO współpracuje z lokalnymi organami ścigania i organizacjami zajmującymi się bezpieczeństwem online, aby skutecznie reagować na zagrożenia w Internecie.
Przestrzeganie tych zasad i podejmowanie działań w celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieci w Internecie jest kluczowe dla zapewnienia im bezpiecznego środowiska nauki i rozwoju. ZSO stara się działać jako model odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z Internetu, jednocześnie wspierając i edukując uczniów w kwestii bezpieczeństwa online.
Załącznik Nr 3
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
Relacje personelu z dziećmi
Jesteś zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z dziećmi i każdorazowego rozważenia, czy Twoja reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci. Działaj w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji Twojego zachowania.
Komunikacja z dziećmi
W komunikacji z dziećmi zachowuj cierpliwość i szacunek.
Działania z dziećmi
Zasady fizycznego kontaktu z dzieckiem
Jeśli jesteś ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Kieruj się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy Twoich dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
Kontakty poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
Bezpieczeństwo online
Bądź świadom cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania Twojej prywatnej aktywności w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także Twoich własnych działań w Internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których możesz spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzystasz. Jeśli Twój profil jest publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w Twoją cyfrową aktywność.
Załącznik Nr 4
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Zasady bezpiecznej rekrutacji w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy
1. Poznanie danych kandydata/kandydatki, które pozwolą jak najlepiej poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości podzielanych przez ZSO, takich jak ochrona praw dzieci i szacunek do ich godności.
2. Zadbanie ZSO, aby osoby przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariusze/stażyści/ pomoce/ kucharki/ sekretarz/ portier itp.) posiadały odpowiednie kwalifikacje (tam, gdzie to wymagane) do pracy z dziećmi oraz były dla nich bezpieczne.
Aby sprawdzić powyższe, w tym stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw, placówka może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji zawodowych,
c. przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki.
3. W każdym przypadku ZSO musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy zatrudnienia. Placówka powinna zatem znać:
a. imię (imiona) i nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
4. Należy poprosić kandydata/kandydatkę o referencje z poprzednich miejsc zatrudnienia. Placówka może prosić kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. ZSO nie może samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu Pracy.
5. Należy pobrać dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.
Przed dopuszczeniem osoby zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi placówka jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – Rejestr z dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu placówki. Rejestr dostępny jest na stronie: rps.ms.gov.pl.
6. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze placówka potrzebuje następujących danych kandydata/ kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
7. Należy pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 25 lipca r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tj. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 sierpnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii Dz. U. 2023, poz. 1939) lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
8. Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego. Jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów, należy pobrać od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej.
Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/ kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko zdrowiu i życiu)i XXV Kodeksu karnego (przestępstwa przeciwko wolności), w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
9. ZSO jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. pracowników samorządowych oraz nauczycieli, w tym nauczycieli zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych.
W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia , kandydat/kandydatka o składa oświadczenie o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych wg poniższego wzoru :
WZÓR OŚWIADCZENIA.
Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony dzieci
(wzór)
. .........................................................................
(miejsce i data)
Ja..................................................................................................................................... nr PESEL………………………………………………… oświadczam, że nie byłam/em skazana/y za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, i przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Ponadto oświadczam, że zapoznałam/-em się z zasadami ochrony dzieci obowiązującymi w .......................................................................... i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
………………………………………………..
(podpis)
Załącznik Nr 5
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Formy Krzywdzenia Dzieci wg przepisów prawa, które są traktowane jako przestępstwa lub naruszenia praw dziecka.
Wszystkie te formy krzywdzenia dzieci są surowo zabronione w większości jurysdykcji na świecie, a osoby, które są odpowiedzialne za takie działania, mogą ponosić konsekwencje prawną. Ważne jest, aby dzieci były chronione przed tymi rodzajami przemocy, a przypadki krzywdzenia dzieci były raportowane i dochodzone w sposób odpowiedni.
Zrozumienie tych różnych form krzywdzenia dzieci jest kluczowe dla zapewnienia ochrony dzieci i przeciwdziałania przemocy wobec nich. Wielu krajach istnieją przepisy prawne i programy wsparcia mające na celu ochronę dzieci przed tymi rodzajami przemocy oraz ściganie sprawców. Ważne jest, aby wszyscy, którzy działają na rzecz dobra dzieci, byli świadomi tych form krzywdzenia i reagowali na nie w sposób odpowiedni.
Fizyczne znęcanie się nad dzieckiem:
Polega na zadawaniu dziecku bólu lub obrażeń fizycznych przez opiekuna lub inną osobę dorosłą, co może obejmować bicie, kopanie, szarpanie czy inne formy przemocy fizycznej. Często to rodzice, opiekunowie lub inni członkowie rodziny są odpowiedzialni za fizyczne znęcanie się nad dziećmi. W przypadku podejrzenia takiej przemocy, organy ochrony dzieci lub organy ścigania mogą podjąć działania w celu ochrony dziecka.
Nadużywanie emocjonalne lub psychiczne:
Obejmuje działania, które mogą znacznie wpływać na zdrowie psychiczne dziecka, takie jak poniżanie, zastraszanie, upokarzanie, wyśmiewanie, groźby lub zaniedbywanie emocjonalne. To forma przemocy, która nie zawsze pozostawia widoczne ślady fizyczne, ale może mieć długotrwałe skutki na psychikę dziecka.
Wykorzystywanie seksualne:
To działania seksualne wymuszone lub narzucone dziecku przez osobę dorosłą, włączając w to gwałt, molestowanie seksualne, wykorzystywanie pornografii dziecięcej i inne formy przemoc seksualnej. Wykorzystywanie seksualne dzieci jest bardzo poważnym przestępstwem. Obejmuje wszelkie działania seksualne wymuszone lub narzucone dziecku przez osobę dorosłą, włączając w to gwałt, molestowanie seksualne, produkcję, dystrybucję lub posiadanie pornografii dziecięcej. Prawo traktuje wykorzystywanie seksualne jako jedno z najpoważniejszych przestępstw wobec dzieci, a sprawcy mogą być surowo karani.
Zaniedbywanie:
Zaniedbywanie dziecka polega na braku odpowiedniej opieki, nadzoru lub wsparcia przez opiekuna lub rodzica, co może prowadzić do braku jedzenia, ubrania, opieki medycznej, edukacji czy bezpieczeństwa.
Przymusowe małżeństwo:
Przymusowe małżeństwo polega na zmuszaniu dziecka do zawarcia małżeństwa przeciw jego woli, co jest naruszeniem praw człowieka i dziecięcych.
Praca dzieci:
Nakładanie na dziecko prac, które są nieodpowiednie dla jego wieku lub stanu zdrowia, lub które naruszają jego prawa do edukacji i rozwoju.
Handel dziećmi:
To wykorzystywanie dzieci w celach handlowych, włączając w to handel ludźmi, sprzedaż, przymusową pracę, prostytucję czy wykorzystywanie w celach zorganizowanej przestępczości.
Brak dostępu do edukacji:
Ograniczenie lub uniemożliwienie dziecku dostępu do nauki i edukacji, co jest naruszeniem jego prawa do rozwoju i zdobycia wiedzy.
Cyberprzemoc:
To forma przemocy, która ma miejsce online i obejmuje zachowania takie jak hejtowanie, szantaż, zastraszanie czy rozpowszechnianie obraźliwych treści.
Zmuszanie do udziału w działaniach przestępczych:
Zmuszanie dziecka do uczestnictwa w działaniach przestępczych, takich jak kradzieże, handel narkotykami czy inne przestępstwa.
Załącznik Nr 6
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
KARTA INTERWENCJI
Imię i nazwisko dziecka: |
||
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia) opis:
|
||
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia: |
||
Dotychczasowe działania pedagoga/ psychologa – opis
|
Data: |
Działania/ ustalenia |
|
|
|
Spotkania z rodzicami
|
Data: |
Działania/ ustalenia |
|
|
|
Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
|
|
|
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
|
|
|
Wyniki interwencji: działania organów wymiaru sprawiedliwości, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach/ działania placówki/działania rodziców
|
|
|
Dodatkowe ważne informacje |
Załącznik Nr 7
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Procedura Niebieskiej Karty
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta”
§ 4. 1. Osoba wszczynająca procedurę dokonuje wstępnej diagnozy sytuacji w związku z zaistnieniem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej i przeprowadza rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej, a także, w miarę możliwości, z osobą stosującą przemoc.
2. Rozmowę z osobą doznającą przemocy domowej przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi, poszanowanie godności oraz zapewniających bezpieczeństwo.
3. Osobie doznającej przemocy domowej przekazuje się informacje w prostym, przejrzystym i przystępnym dla niej języku, z uwzględnieniem stanu i okoliczności, które mogą mieć wpływ na zdolność rozumienia i bycie rozumianym.
4. W trakcie rozmowy z osobą stosującą przemoc domową informuje się ją w szczególności o prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej oraz wskazuje na konieczność zmiany sposobu postępowania.
5. Działania, o których mowa w ust. 2 i 4, realizuje się uwzględniając warunki, czynniki i potrzeby, w tym dotyczące osób niepełnosprawnych.
§ 5. 1. Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec małoletniego, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności rodzica, opiekuna prawnego lub faktycznego.
2. Jeżeli istnieje podejrzenie stosowania przemocy domowej wobec pełnoletniej osoby nieporadnej ze względu na wiek, stan psychiczny lub fizyczny, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności opiekuna prawnego lub faktycznego lub pełnoletniej osoby przez nią wskazanej.
3. Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec małoletniego są rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności pełnoletniej osoby najbliższej (…), zwanej dalej „osobą najbliższą”, lub pełnoletniej osoby wskazanej przez małoletniego.
4. Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobą stosującą przemoc domową wobec pełnoletniej osoby nieporadnej, o której mowa w ust. 2, jest opiekun prawny lub faktyczny, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności osoby najbliższej, a w razie jej braku – w obecności innej osoby pełnoletniej przez nią wskazanej.
5. Działania z udziałem osób doznających przemocy domowej, o których mowa w ust. 1 i 2, przeprowadza się, w miarę możliwości, w obecności psychologa.
Procedura rozpoczyna się od wypełnienia tzw. Niebieskiej Karty A. Może tego dokonać wyłącznie:
Po wypełnieniu dokumentu, w ciągu 7 dni zostaje on przekazany do przewodniczącego Zespołu Interdyscyplinarnego, który najczęściej ma swoją siedzibę w ośrodku pomocy społecznej. Przewodniczący ma 3 dni, aby przekazać wypełnioną Niebieską Kartę A do utworzonej Grupy Roboczej. Skład tego zespołu będzie zależał od potrzeb rodziny, dla której wszczęto procedurę.
Następnie osoba doznająca przemocy otrzyma Niebieską Kartę B, w której zawarte są informacje prawne i praktyczne w sprawie uruchomionej procedury.
Opracowanie indywidualnego planu pomocy
Grupa Robocza po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w Karcie A oraz tymi zebranymi w środowisku domowym, zaprosi osobę doznającą przemocy na spotkanie. Powinno się ono odbyć w terminie od 7 do 30 dni od zgłoszenia/interwencji. Zorganizowane zostanie w siedzibie Zespołu Interdyscyplinarnego lub - w sytuacji choroby - miejscu dogodnym dla osoby pokrzywdzonej.
Podczas spotkania wypisana zostanie Niebieska Karta C, na której znajdzie się indywidualny plan pomocy, uwzględniający potrzeby osoby, wobec której stosowana jest przemoc.
Oddziaływanie na sprawcę przemocy
Grupa robocza wezwie do siebie osobę dokonującą przemocy. Celem spotkania jest przekonanie oprawcy do zaprzestania stosowania przemocy i poznanie jego potrzeb. Przebieg spotkania zostanie spisany w Niebieskiej Karcie D.
W uzasadnionych sytuacjach Zespół Interdyscyplinarny może wystąpić do Prokuratury o zastosowanie środków zapobiegawczych, takich jak: nakaz opuszczenia przez sprawcę lokalu, w którym zamieszkuje wspólnie z pokrzywdzonym, dozór Policji, czy tymczasowe aresztowanie.
Realizacja indywidualnego planu pracy
Kolejnym krokiem jest wprowadzenie stworzonego przez Grupę Roboczą planu pracy w życie. Działania mogą obejmować:
Poza tym, członkowie zespołu będą monitorowali środowisko domowe osoby doznającej przemocy domowej.
Zdarzenia niebezpieczne podczas procedury Niebieskiej Karty
Osoba doświadczająca przemocy domowej powinna zgłaszać policji lub członkom Grupy Roboczej każde zachowanie agresywne ze strony oprawcy. Policjant utworzy wówczas nową Kartę A, zaś Grupa Robocza dokona adnotacji w powstałej wcześniej Karcie C.
Zakończenie procedury
Zakończenie procedury następuje zazwyczaj po kilku miesiącach od jej rozpoczęcia. Niestety, w niektórych rodzinach przemoc trwa latami - wówczas procedura Niebieskiej Karty trwa znacznie dłużej.
Po zakończeniu procedury Niebieskiej Karty, w każdym momencie można rozpocząć ją ponownie. Wystarczy dokonać odpowiedniego zgłoszenia, np. na Policji.
Kiedy wygasa Niebieska Karta?
W prawie nie ma określonego okresu czasu, przez który procedura musi być wykonywana. Niektóre gminy same narzuciły sobie przepisy w tej kwestii. Zwyczajowo, cała procedura trwa około 3 miesięcy.
Rola szkoły w procedurze „Niebieskiej Karty”
Załączniki Nr 1
do rozporządzenia Rady Ministrów
z dnia 6 września 2023 r.
(Dz. U. z 2023 r. poz. 1870)
……………………………….
(miejscowość i data )
……………………………………………..
…………………………………………….
(nazwa i adres podmiotu, w którym jest zatrudniona osoba
wypełniająca formularz „Niebieska Karta -A”)
„NIEBIESKA KARTA – A”
W związku z powzięciem uzasadnionego podejrzenia stosowania przemocy domowej lub w wyniku zgłoszenia przez świadka przemocy domowej ustala się, co następuje:
Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierająca Tabelę I
Dane |
Osoba 1 stosująca przemoc domową |
Osoba 2 stosująca przemoc domową |
Imię i nazwisko |
|
|
Imiona rodziców |
|
|
Wiek |
|
|
PESEL2) |
|
|
Adres miejsca zamieszkania: |
||
Kod pocztowy |
|
|
Miejscowość |
|
|
Gmina |
|
|
Województwo |
|
|
Ulica |
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
Telefon lub adres e-mail |
|
|
Adres miejsca pobytu (jeżeli jest inny niż adres miejsca zamieszkania): |
||
Kod pocztowy |
|
|
Miejscowość |
|
|
Gmina |
|
|
Województwo |
|
|
Ulica |
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
Sytuacja zawodowa, w tym nazwa i adres miejsca pracy |
|
|
Stosunek pokrewieństwa, powinowactwa lub rodzaj relacji z osobą doznającą przemocy domowej: (np. żona, była żona, partner, były partner, córka, pasierb, matka, teść)1) |
||
|
|
|
(zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
Osoby/formy przemocy domowej |
Osoba 1 stosująca przemoc |
Osoba 2 stosująca przemoc |
||||
wobec Osoby 1 doznającej przemocy |
wobec Osoby 2 doznającej przemocy |
wobec Osoby 3 doznającej przemocy |
wobec Osoby 1 doznającej przemocy |
wobec Osoby 2 doznającej przemocy |
wobec Osoby 3 doznającej przemocy |
|
Przemoc fizyczna3) bicie, szarpanie, kopanie, duszenie, popychanie, obezwładnianie i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc psychiczna3) izolowanie, wyzywanie, ośmieszanie, grożenie, krytykowanie, poniżanie i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc seksualna3) zmuszanie do obcowania płciowego, innych czynności seksualnych i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc ekonomiczna3) niełożenie na utrzymanie osób, wobec których istnieje taki obowiązek, |
|
|
|
|
|
|
niezaspokajanie potrzeb materialnych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych oraz ich sprzedawanie i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
Przemoc za pomocą środków komunikacji elektronicznej3) wyzywanie, straszenie, poniżanie osoby w Internecie lub przy użyciu telefonu, robienie jej zdjęcia lub rejestrowanie filmów bez jej zgody, publikowanie w Internecie lub rozsyłanie telefonem zdjęć, filmów lub tekstów, które ją obrażają lub ośmieszają, i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
Inne3) zaniedbanie, niezaspokojenie podstawowych potrzeb biologicznych, psychicznych i innych, niszczenie rzeczy osobistych, demolowanie mieszkania, wynoszenie sprzętów domowych i ich sprzedawanie, pozostawianie bez opieki osoby, która z powodu choroby, niepełnosprawności lub wieku nie może samodzielnie zaspokoić swoich potrzeb, zmuszanie do picia alkoholu, zmuszanie do zażywania środków odurzających, substancji psychotropowych lub leków i inne (wymień jakie) |
|
|
|
|
|
|
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
|
|
|
Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę V
Tak (Kiedy ?..........Gdzie?........) Nie Nie ustalono
Tak Nie Nie ustalono
Tak Nie Nie ustalono
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
|
|
|
Uwaga! W przypadku większej niż 3 liczby osób doznających przemocy dołącz kolejną kartę zawierającą Tabelę IX
Ustalono (wypełnij tabelę ) Nie ustalono
Dane |
|
Świadek 1 |
Świadek 2 |
Świadek 3 |
Imię i nazwisko |
|
|
|
|
Wiek |
|
|
|
|
Adres miejsca zamieszkania: |
||||
Kod pocztowy |
|
|
|
|
Miejscowość |
|
|
|
|
Gmina |
|
|
|
|
Województwo |
|
|
|
Ulica |
|
|
|
Nr domu/nr lokalu |
|
|
|
Telefon lub adres e-mail |
|
|
|
Stosunek świadka do osób, wobec których są podejmowane działania w ramach procedury „Niebieskie Karty” (np. członek rodziny, osoba obca)1) |
|||
|
|
|
|
(zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
Działanie |
Osoba 1 stosująca przemoc |
Osoba 2 stosująca przemoc |
|
Badanie na zawartość alkoholu (wynik) |
|
|
|
Doprowadzenie do wytrzeźwienia |
|
|
|
Doprowadzenie do policyjnego pomieszczenia dla osób zatrzymanych |
na podstawie art. 15a ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z późn. zm.) |
|
|
na podstawie art. 244 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1375, z późn. zm.) |
|
|
|
Zatrzymanie w izbie zatrzymań jednostki organizacyjnej Żandarmerii Wojskowej |
|
|
|
Powiadomienie organów ścigania |
|
|
|
Wydanie nakazu natychmiastowego opuszczenia wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
|
|
|
Wydanie zakazu zbliżania się do wspólnie zajmowanego mieszkania i jego bezpośredniego otoczenia |
|
|
|
Zakaz zbliżania się osoby stosującej przemoc domową do osoby dotkniętej taką przemocą na określoną w metrach odległość |
|
|
|
Zakaz kontaktowania się z osobą dotkniętą przemocą domową |
|
|
|
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc na terenie szkoły, placówki oświatowej, opiekuńczej i artystycznej, do których uczęszcza osoba dotknięta przemocą domową |
|
|
|
Zakaz wstępu i przebywania osoby stosującej przemoc w miejscach pracy osoby doznającej przemocy domowej |
|
|
|
Zawiadomienie komórki organizacyjnej Policji, właściwej w spawach wydawania pozwolenia na broń, o wszczęciu procedury „Niebieskie Karty” |
|
|
|
Odebranie broni palnej, amunicji oraz dokumentów potwierdzających legalność posiadania broni |
|
|
|
Poinformowanie o prawnokarnych konsekwencjach stosowania przemocy domowej |
|
|
|
Inne (wymień jakie?) |
|
|
(zaznacz w odpowiednim miejscu znak X):
Działanie |
Osoba 1 doznająca przemocy |
Osoba 2 doznająca przemocy |
Osoba 3 doznająca przemocy |
Udzielono pomocy ambulatoryjnej |
|
|
|
Przyjęto na leczenie szpitalne |
|
|
|
Wydano zaświadczenie o przyczynach i rodzaju uszkodzeń ciała |
|
|
|
Zapewniono schronienie w placówce całodobowej |
|
|
|
Zabezpieczono małoletniego w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia |
|
|
|
Powiadomiono sąd rodzinny o sytuacji małoletniego |
|
|
|
Przekazanie formularza „Niebieska Karta – B” |
|
|
|
Inne (wymień jakie?) |
|
|
|
Pracownika socjalnego jednostki organizacyjnej pomocy społecznej |
|
Funkcjonariusza Policji |
|
Żołnierza Żandarmerii Wojskowej |
|
Pracownika socjalnego specjalistycznego ośrodka wsparcia dla osób doznających przemocy domowej |
|
Asystenta rodziny |
|
Nauczyciela |
|
Osobę wykonującą zawód medyczny, w tym lekarza, pielęgniarkę, położną lub ratownika medycznego |
|
Przedstawiciela gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych |
|
Pedagoga, psychologa lub terapeutę, będących przedstawicielami podmiotów, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej |
|
....................................................................................................
imię i nazwisko oraz czytelny podpis osoby wypełniającej formularz „Niebieska Karta – A”
……………………..……………………………………………………………
(data wpływu formularza, podpis członka Zespołu Interdyscyplinarnego)
1) wpisać właściwe
2) numer PESEL wpisuje się, o ile danej osobie numer taki został nadany. W przypadku braku numeru PESEL jest konieczne podanie innych danych identyfikujących osobę
3) podkreślić rodzaje zachowań
Załącznik Nr 8
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I WIZERUNKU
Ochrona wizerunku i danych osobowych dziecka w szkole jest ważna zarówno dla prywatności uczniów, jak i zgodności z przepisami prawa dotyczącymi ochrony danych osobowych.
Zakres ochrony danych osobowych zawiera Załącznik Nr 8A (Polityka Ochrony Danych w Zespole szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy)
Na publikację zdjęć i innych danych osobowych dzieci wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych dzieci
Dostęp do informacji i materiałów zawierających wizerunek i dane osobowe uczniów ograniczony jest tylko do osób uprawnionych, takich jak nauczyciele, personel administracyjny i rodzice.
Wszystkie osoby pracujące w ZSO są świadome zasad ochrony danych osobowych i wizerunku dzieci oraz przestrzegają ich w praktyce.
Zasady fotografowania i nagrywania dzieci w ZSO, a także publikacji tych materiałów, np. na stronie internetowej ZSO czy w publikacjach szkolnych określa Załącznik nr 8 B
ZSO chroni dane osobowe i wizerunek dzieci przed nieuprawnionym dostępem, stosując odpowiednie środki techniczne, takie jak hasła do dostępu do baz danych.
W przypadku publikacji danych lub wizerunku dziecka, zachowana jest ich anonimowość, unikając podawania imienia i nazwiska ucznia lub innych szczegółowych informacji identyfikujących. Wyjątek stanowią publikacje mające za zadanie promocję ZSO ( Wysokie wyniki w konkursach , zawodach itp.)
Ograniczone jest zbieranie danych osobowych do niezbędnych informacji potrzebnych do prowadzenia działalności ZSO. Nie są gromadzone informacje nadmiarowe.
ZSO zapewnia bezpieczeństwo przechowywania danych osobowych, aby uniknąć ich wycieku lub utraty.
Ustanowione są procedury zgłaszania naruszeń ochrony danych osobowych i wizerunku dzieci w ZSO. W razie incydentu szkoła reaguje natychmiast i informuje odpowiednie organy.
Monitorowane są i kontrolowane treści publikowane w mediach społecznościowych przez uczniów. Nauczyciele uczą dzieci odpowiedzialnego korzystania z Internetu, chroniąc tym samym ich wizerunek online.
W przypadku, gdy dziecko jest narażone na niechciane uwagi lub nękanie w wyniku publikacji swojego wizerunku w szkole, zapewnia się mu wsparcie psychologiczne. Podejmowane są działania w celu zapobieżenia dalszym przypadkom przemocy.
Nauczyciele analizują i kontrolują wszelkie publikowane informacje pod względem ich rzetelności i zgodności z prawdą, aby uniknąć fałszywego przedstawiania uczniów.
Okres przechowywania danych osobowych uczniów i usuwanie niepotrzebnych danych po ich wygaśnięciu obejmuje terminy i okresy niezbędne do prowadzenia prawidłowej działalności edukacyjnej szkoły. Zasady przechowywania danych określa Polityka Ochrony danych ( Załącznik Nr 8A)
Przestrzeganie tych zasad pomoże szkole zapewnić uczniom i ich rodzicom poczucie bezpieczeństwa i prywatności, jednocześnie zachowując zgodność z przepisami o ochronie danych osobowych.
Załącznik Nr 8 B
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Procedury ochrony wizerunku dziecka
I. Rejestrowanie wizerunków dzieci w celu promocji ZSO
W sytuacjach, w których ZSO rejestruje i publikuje wizerunki dzieci do własnego użytku, w celu ogólno-pojętej promocji deklarujemy, że:
II. Rejestrowanie wizerunków dzieci do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych i przedszkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
III. Rejestrowanie wizerunku dzieci przez osoby trzecie i media
Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrekcji.
IV. Zasady w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie wizerunku dziecka
1. Jeśli dzieci, rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję.
2. Z wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i dziećmi, w jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła zidentyfikować dziecko, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach indywidualnych i grupowych.
3. Rozwiązanie, jakie przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla dziecka, którego wizerunek nie powinien być rejestrowany.
V. Przechowywanie zdjęć i nagrań
Przechowujemy materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:
Załącznik Nr 9
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Schematy interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osoby trzecie (np. wolontariusze, pracownicy organizacji/instytucji oraz inne osoby, które mają kontakt z dzieckiem)
Podejrzewasz, że dziecko:
• zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
• zawiadom policję pod nr 112 lub 997
Pamiętaj, że: przemoc z uszczerbkiem na zdrowiu oznacza spowodowanie choroby lub uszkodzenia ciała (np. złamanie, zasinienie, wybicie zęba, zranienie), a także m.in. pozbawienie wzroku, słuchu, mowy, wywołanie innego ciężkiego kalectwa, trwałej choroby psychicznej, zniekształcenia ciała itd.
• zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
• zakończ współpracę/rozwiąż umowę z osobą krzywdzącą dziecko.
• zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
• poinformuj na piśmie policję lub prokuraturę, składając zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa
Zawiadomienie możesz zaadresować do najbliższej dla Ciebie jednostki. W zawiadomieniu podaj swoje dane osobowe, dane dziecka i dane osoby podejrzewanej o krzywdzenie oraz wszelkie znane Ci fakty w sprawie – opisz, co dokładnie się zdarzyło i kto może mieć o tym wiedzę. Zawiadomienie możesz też złożyć anonimowo, ale podanie przez Ciebie danych umożliwi organowi szybsze uzyskanie potrzebnych informacji.
• zadbaj o bezpieczeństwo dziecka i odseparuj je od osoby podejrzanej o krzywdzenie;
• przeprowadź rozmowę dyscyplinującą, a w przypadku braku poprawy zakończ współpracę.
Załącznik Nr 10
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez osobę nieletnią, czyli taką, która nie ukończyła
17 roku życia
Podejrzewasz, że dziecko:
Wniosek złóż na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. We wniosku podaj wszystkie znane Ci dane dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców) oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy (opisz, co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowałaś/eś)
Załącznik Nr 11
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Schemat interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka przez rodzica lub opiekuna
Podejrzewasz, ze dziecko
Ośrodek powiadom na piśmie lub mailowo. Pamiętaj o podaniu wszystkich znanych Ci danych dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców), opisz wszystkie niepokojące okoliczności występujące w rodzinie i wszystkie znane Ci fakty.
Wniosek złóż na piśmie do sądu rodzinnego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania dziecka. We wniosku podaj wszystkie znane Ci dane dziecka (imię i nazwisko, adres zamieszkania, imiona i nazwiska rodziców) oraz wszystkie okoliczności, które mogą być istotne dla rozstrzygnięcia sprawy (opisz, co niepokojącego dzieje się w rodzinie, co zaobserwowałaś/eś)
Załącznik Nr 12
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Procedura wsparcia ze strony szkoły dla dziecka doświadczającego cyberprzemocy
Działania , które szkoła może podjąć w przypadku dziecka doświadczającego cyberprzemocą:
Nauczyciele, personel administracyjny i inni uczniowie powinni być zachęcani do zgłaszania wszelkich przypadków cyberprzemocy, z którymi się zetknęli.
ZSO powinien mieć wyznaczone osoby odpowiedzialne za przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń.
Zapewnij dziecku wsparcie psychologiczne w pierwszej kolejności. Przeprowadź rozmowę, wysłuchaj jego uczuć i doświadczeń oraz określ jego potrzeby.
Jeśli cyberprzemoc ma miejsce online, pomóż dziecku w zabezpieczeniu swoich profili, zmianie haseł i ograniczeniu dostępu do przesłanych treści.
Zalecaj rodzicom i uczniowi, aby zgłosili incydent odpowiednim organom ścigania lub platformie internetowej.
Zaproponuj lub dostarcz wsparcie psychologiczne, terapeutyczne lub konsultacje psychologiczne dla dziecka, które doświadczyło cyberprzemocy. Wspomnij o dostępnych zasobach w zakresie pomocy psychologicznej.
Poinformuj rodziców dziecka o incydencie i pracy ZSO nad rozwiązaniem problemu. Zorganizuj spotkanie z rodzicami, na którym omówisz sytuację i możliwe kroki do podjęcia.
Współpracuj z odpowiednimi organami wewnętrznymi placówek, aby ustalić odpowiednie konsekwencje dla sprawcy cyberprzemocy.
W miarę możliwości wyjaśnij uczniom konsekwencje za cyberprzemoc i zachęcaj do odpowiedzialnego zachowania online.
Monitoruj sytuację, aby upewnić się, że cyberprzemoc nie kontynuuje się. Współpracuj z uczniami i nauczycielami, aby promować kulturę szkoły wolną od przemocy.
Jeśli incydent jest szczególnie poważny lub wymaga specjalistycznego podejścia, rozważ skonsultowanie się z ekspertami ds. cyberprzemocy lub prawnikami specjalizującymi się w tym obszarze.
Przeprowadź zajęcia edukacyjne dla uczniów na temat bezpieczeństwa online, kultury internetowej i konsekwencji cyberprzemocy. Promuj odpowiednie zachowania online i wskazuj, jak reagować na cyberprzemoc.
W przypadku poważnych incydentów lub zagrożenia bezpieczeństwa, rozważ zgłoszenie sprawy odpowiednim organom ścigania.
Wszystkie działania powinny być podejmowane w sposób poufny i wrażliwy na potrzeby i emocje dziecka. Współpraca z rodzicami jest kluczowa, aby zapewnić kompleksowe wsparcie i ochronę dziecka doświadczającego cyberprzemocy.
W jakich sytuacjach cyberprzemocy wobec dzieci należy kontaktować się z policją
Kontaktowanie się z policją w przypadku cyberprzemocy wobec dzieci jest zależne od konkretnej sytuacji, ale ogólnie można rozważyć skorzystanie z pomocy organów ścigania w następujących przypadkach:
W przypadku wątpliwości co do tego, czy należy zgłosić sytuację policji, warto skontaktować się z organem ds. ochrony dzieci lub specjalistyczną organizacją zajmującą się przemocą wobec dzieci, która może pomóc ocenić sytuację i zaproponować odpowiednie działania. Ważne jest, aby działać w interesie bezpieczeństwa i dobra dziecka i nie pozostawiać sytuacji bez uwagi, jeśli istnieją poważne obawy co do przemocy online.
Załącznik Nr 13
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
zasady rozwiązywania sytuacji konfliktowych pomiędzy rówieśnikami w ZSO
Dobre zarządzanie konfliktami jest ważnym elementem edukacji społecznej, który pomaga uczniom rozwijać umiejętności interpersonalne i budować zdrowe relacje z rówieśnikami.
Załącznik Nr 14
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Monitoring Standardów
obowiązujących w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Lp |
Pytanie/ informacja |
tak |
nie |
1. |
Czy znasz standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące w placówce, w której pracujesz? |
|
|
2. |
Czy znasz treść dokumentu Polityka ochrony dzieci przed krzywdzeniem |
|
|
3 |
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
4 |
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia dzieci? |
|
|
5 |
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez innego pracownika |
|
|
6 |
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)
|
|
|
7 |
Czy podjąłeś/aś jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa
|
|
|
8 |
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa) |
|
|
Załącznik Nr 15
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Identyfikacja priorytetowych potrzeb informacyjnych i szkoleniowych w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
Problematyka/ obszar |
Kategoria (np. nauczyciele, wychowawcy, psycholog, pedagog, rodzice/opiekunowie, dzieci, personel pomocniczy) |
Sposób zaspokojenia potrzeby (np. szkolenie wewnętrzne, e-learning, szkolenie zewnętrzne, pogadanka) |
Priorytet: wysoki -4 niski 1 |
Zasoby/ koszty |
Podstawowa wiedza dotycząca praw dzieci oraz ochrony dzieci przed przemocą i wykorzystywaniem |
|
|
|
|
Polityka ochrony dzieci i procedury |
|
|
|
|
Identyfikacja ryzyka krzywdzenia; interwencja prawna |
|
|
|
|
Rozpoznawanie symptomów krzywdzenia |
|
|
|
|
Pomoc dzieciom krzywdzonym |
|
|
|
|
Zagrożenia dzieci w Internecie |
|
|
|
|
Narzędzia edukacji dzieci |
|
|
|
|
Wychowanie bez przemocy |
|
|
|
|
Przemoc rówieśnicza |
|
|
|
|
Załącznik Nr 16
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
.........................................................................
miejscowość, data
OŚWIADCZENIE
O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU
ZASAD ZAWARTYCH
W REGULAMINIE OCHRONY DZIECI
W ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH W KRUSZWICY
Ja, niżej podpisana/y............................................................................................
Nr PESEL................................................................................................................
oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Dzieci stosowanymi w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.
.................................................................
Podpis
Załącznik Nr 17
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
.........................................................................
miejscowość, data
OŚWIADCZENIE
RODZICA / PRAWNEGO OPIEKUNA
O ZNAJOMOŚCI ZASAD ZAWARTYCH
W REGULAMINIE OCHRONY DZIECI
W
ZESPOLE SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W KRUSZWICY
Ja, niżej podpisana/y............................................................................................
Rodzic/opiekun prawny ucznia :............................................................................
oświadczam, że zapoznałam/em się ze Regulaminem Ochrony Dzieci stosowanymi w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy .
.................................................................
Podpis
Załącznik Nr 18
do Regulaminu Ochrony Dzieci
w Zespole Szkół Ogólnokształcących
w Kruszwicy
MONITORING STANDARDÓW ZAWARTYCH W REGULAMINIE OCHRONY DZIECI – ANKIETA DLA UCZNIÓW
ZESPOŁU SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
W KRUSZWICY
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania |
Tak |
Nie |
1. |
Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole? |
|
|
2. |
Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc? |
|
|
3. |
Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy? |
|
|
4. |
Czy byłaś/eś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?) |
|
|
4. |
Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji? |
|
|
Zarządzenie nr 9/2023/2024
Dyrektora Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy
z dnia 06 lutego 2024 r. r.
w sprawie wprowadzenia dokumentu :
„Regulamin Ochrony Dzieci w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy”.
Na podstawie art. 7 pkt 6 ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian otrzymuje brzmienie „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) dyrektor szkoły zarządza co następuje:
§ 1.
Wprowadza się Regulamin Ochrony Dzieci w placówkach wchodzących w skład Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy.
§ 2.
Regulamin Ochrony Dzieci w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Kruszwicy stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 6 lutego 2024 r.
Przewodniczący Rady Pedagogicznej
Paweł Śmiłowski